About Vladyslava

'Beauty Alchemist'

Vladyslava's life path was already from her childhood fascinating. Partly because of growing up in the Soviet Union and consciously experiencing the old state and huge changes there.

The mixing of different cultures, facets and disciplines not only led to surprising new forms of her activities, but also shone still more light on the matters of 'full potential', 'beauty', 'authentic self-expression'. These themes were always triggerring her and inviting to explore them more deeply.

It is her core purpose to expand more awakening about Beauty, it's essence and it's healing potential.

She developed inspiring trainings and tools that are guiding people to their authentic being. Through freeing from not-serving patterns and mechanismes, finding out their unique talents and grounding in their original power.

Read some intervieuws below to get to know more about Vladyslava. Get in touch via an email or Whatsapp to ask your questions personally.

vladyslava

"The fact that we are many times more capable than we can imagine (or even not), has been given to me with breast milk", - Vladyslava

Interview ParaVisie Magazine

'Vlada is alchemist in arts'

Beauty as medicine

There are many paths to the Rome of consciousness development and deepening, but art is certainly one of them. Particularly if the head is involved (not too much), the fabrication of art can tap into deeper layers in the human being.

And the works of art themselves are like a gateway to other, wider realities full of Truth and Mysticism. In this series, Paul Rooyackers, also not averse to a bit of practicing art, goes in search of modern alchemists in the arts. In this first episode Vlada Lisinenko, who calls herself "archaeologist, architect, astronaut and artist of human Being".

TEXT: PAUL ROOYACKERS | PHOTOGRAPHY PORTRET: MANUELA WERZ

See the original text (in Dutch) below.

paravisie magazine

Een mooie vrouw zit voor mij te stralen in haar atelier in

Zwolle. Haar gezichtsuitdrukking en lichaamstaal maken

meteen duidelijk dat ik hier met een bijzonder en vooral

verlicht iemand te maken heb. Vlada Lisinenko heet ze.

Vlada werd geboren in 1974 in Kiev, Oekraïne, wat toen

nog de Sovjet-Unie was. “Als meisje wilde ik kunstenaar

worden, later begreep ik dat de Kunstacademie corrupt

was. Mijn moeder wilde mij haar eigen traumatische

ervaring besparen om daar niet toegelaten te worden.

Een nieuwe keuze werd de Geneeskunde, omdat ik veel

interesse in de wetenschap had, met een intentie om

het leven dieper te gaan bestuderen. Ook hier zaten

onvoorziene drempels, waardoor ik tegen mijn zin voor

een technische universiteit ging en in Telecommunicatie

afstudeerde”. Al tijdens de opleiding werkte Vlada als

grafisch vormgever bij een internationaal mediabedrijf in

Kiev. Ze wilde dit werk voortzetten, toen ze in 2001 naar

Nederland kwam. Toch werd het een ander pad. Ze deed

eerst twee jaar de deeltijdopleiding Docent Beeldende

Kunst en Vormgeving op Windesheim/Zwolle, naast haar

baan als managementassistent op dezelfde hogeschool.

Haar intentie om haar oude werk op te pakken werd pas

in 2008 gerealiseerd toen ze voor zichzelf als grafisch

ontwerper begon.

De Watermolecule

Acryl, 2014, 150x150

Vlada: “Op Wereld Waterdag stemde mijn dochter ermee in om

samen met mij voor water te gaan mediteren. Toen zij haar ogen

opende, zei ze: ‘Mama, je moet water gaan schilderen.’ Maar

hoe schilder je water? Ik pakte een van mijn grootste doeken en

houtskool en maakte op gevoel bewegingen. Het vierkante doek

draaiend, bracht ik alle lijnen in balans en in harmonie met elkaar.

Het heeft mij maanden gekost totdat het af was. ‘Je kunt niet het

hele water schilderen. En een molecule daarvan is ook het hele

water.’ In feite is dit mijn grootste doodle!”

Twee mannen in het mortuarium

Vlada: “Vrij snel herpakte ik mijn spirituele weg door in

contact met gelijkgestemden te komen. Een allereerste

spirituele ervaring is niet echt te achterhalen, want

achteraf gezien was ik er al best vroeg in geïnteresseerd.”

Wellicht kwam het als eerste via de kunst? Als vijfjarig

meisje bladerde ze in elk geval graag door het kunstalbum

van Jeroen Bosch en keek ze naar de reproducties

van Leonardo da Vinci en andere grote meesters. “Later,

door mijn heel zieke jonge broertje, kwam ik in aanraking

met natuurlijke genezers. Ook leerde mijn moeder mij

het ademsysteem van Buteyko en mocht ik samen met

haar trance-meditatie van een bekende psychotherapeut

beoefenen. Ik was soms stomverbaasd wat er allemaal

tijdens zo’n zelf-aansturende sessie kon. Ook weet ik nog

precies hoe ik een eerste helende sessie aan mijn broertje

gaf. Na de behandeling kon hij beter zien.” Dat was het

eerste bewijs in de praktijk van ‘hoe de dingen werken’.

De meest intense vroege spirituele ervaring vond iets later

plaats, tijdens de stage vanuit de ‘Academie voor Jonge

Wetenschappers’, waar het in de Sovjettijd best serieus

aangepakt werd: “Die dag bezocht ik in het Instituut van

Neurochirurgie het mortuarium. Er lagen twee naakte,

overleden mannen op tafels. Er werd al in hen gesneden.

De ene was vol tatoeages, een bajesklant. De andere was

jonger, begin twintig. Hij leek mij schoon, puur en onschuldig.

Dit contrast raakte mij enorm. Ook het idee dat

de jonge man nog niet echt had geleefd, het voelde zo

onterecht.”

Twee mannen in het mortuarium

Vlada: “Vrij snel herpakte ik mijn spirituele weg door in

contact met gelijkgestemden te komen. Een allereerste

spirituele ervaring is niet echt te achterhalen, want

achteraf gezien was ik er al best vroeg in geïnteresseerd.”

Wellicht kwam het als eerste via de kunst? Als vijfjarig

meisje bladerde ze in elk geval graag door het kunstalbum

van Jeroen Bosch en keek ze naar de reproducties

van Leonardo da Vinci en andere grote meesters. “Later,

door mijn heel zieke jonge broertje, kwam ik in aanraking

met natuurlijke genezers. Ook leerde mijn moeder mij

het ademsysteem van Buteyko en mocht ik samen met

haar trance-meditatie van een bekende psychotherapeut

beoefenen. Ik was soms stomverbaasd wat er allemaal

tijdens zo’n zelf-aansturende sessie kon. Ook weet ik nog

precies hoe ik een eerste helende sessie aan mijn broertje

gaf. Na de behandeling kon hij beter zien.” Dat was het

eerste bewijs in de praktijk van ‘hoe de dingen werken’.

De meest intense vroege spirituele ervaring vond iets later

plaats, tijdens de stage vanuit de ‘Academie voor Jonge

Wetenschappers’, waar het in de Sovjettijd best serieus

aangepakt werd: “Die dag bezocht ik in het Instituut van

Neurochirurgie het mortuarium. Er lagen twee naakte,

overleden mannen op tafels. Er werd al in hen gesneden.

De ene was vol tatoeages, een bajesklant. De andere was

jonger, begin twintig. Hij leek mij schoon, puur en onschuldig.

Dit contrast raakte mij enorm. Ook het idee dat

de jonge man nog niet echt had geleefd, het voelde zo

onterecht.”

Geborgen

Acryl, 2016, 70x90

Vlada: “Eind van de zomer bracht mij de meest intense ervaring

van de kracht van het heilige vrouwelijke. Liefde is de grote

genezer en dat mocht ik waarnemen. Er ging veel in mij open en

er kwamen voor het eerst Lichttaal-codes, waar ik nog niks over

wist. In dit intuïtieve schilderij bracht ik alle lagen bij elkaar.”

Doorlopend proces

Vlada schreef gedichten. Bijvoorbeeld: ‘Hou het vol met

het onweer en pech, laat het lichaam uitzieken, dan komt

de verandering. Laat het kwade het vlees verlaten, er blijft

dan over, wat bedoeld is om te leven.’ Haar bezoek aan

het mortuarium zou een bewustzijnsexplosie inluiden.

“Ik voel nu de dankbaarheid dat ik toen de waarnemer

mocht zijn. Eigenlijk kan ik over mijn kindertijd een apart

boek schrijven. Voelt nu als een ver-ver verleden, ergens

een aantal levens terug. Ik besef mij dat de metafoor die

ik toen in het schrijven en in de poëzie ontdekte mijn hele

leven een sleutelrol zou spelen, in alles wat ik doe, inclusief

de healingen.” Vlada is zich ervan bewust dat de spiritualiteit

steeds dieper doorwerkt in het leren uitademen en

dat dit een doorlopend proces is. Ook in de activiteiten

die ze mensen aanbiedt: zowel eenmalige workshops als

langere trajecten, individueel of met groep, online of op

locatie. “Soms bouw ik sessies op voor koppels of ouders

met hun kinderen. Je kunt elkaar altijd nog beter leren

kennen en elkaars communicatie op steeds diepere lagen

leren begrijpen. Dit zorgt ongetwijfeld voor meer vrede.”

 

Synergie van spiritualiteit & creativiteit

De workshops, healing- en drumcirkels, trainingen en

trajecten zijn ook individueel te doorlopen, inclusief een

retraite. In de kern van alles is een synergie van spiritualiteit

en creativiteit, wat ze niet los van elkaar ziet. Ook

heeft ze methodes ontwikkeld waarbij je een transformatie

via creativiteit zichtbaar kunt ervaren. “Dus stap je bij

mij voor de ademtraining in, dan is het ook denkbaar dat

we gaan tekenen of dansen. Het mooiste voorbeeld van

de bovengenoemde spiritueel-creatieve synergie is een

retraite! Hoe langer de retraite, hoe meer ruimte voor elementen

die hier organisch zijn ingevlochten en hoe meer

ruimte er is voor de integratie. Een retraite is gebaseerd

op ‘schoonheid als medicijn’, op magie ook. Kunst, dans,

muziek, stembevrijding/klank, acteren en poëzie maken

onderdeel uit van de sessies. Je komt nog dichter bij jezelf,

ongeacht op welke sport van jouw ontwikkelingstrap je je

bevindt. Niet alleen door met je ogen dicht te zitten. Juist

niet! Open je ogen en durf een andere vorm van waarneming

door jou heen te laten stromen.” Ongetwijfeld

speelt hier ook haar Slavische afkomst een grote rol bij.

De poëzie van die landen is een heling op zich!

Schoonheid

“Zodra wij de schoonheid in haar zuiverheid tot onszelf

kunnen nemen, kunnen wij ook dieper liefde ervaren. En

liefde staat bekend als de krachtigste genezer. Schoonheid

is voor ons makkelijker binnen te krijgen, want deze

kunnen wij waarnemen. Liefde ervaren wij via schoonheid.

Het neemt ons mee naar de grens tussen dat wat wij zien

en dat wat wij willen zien. In die grens ontstaat de magie.

‘Wat gezien mag worden, mag ook helen’, zei ik laatst na

mijn ervaringen van transformaties bij mensen.” Schoonheid

heeft, net als liefde, net als ieder ander krachtig

woord, door de eeuwen heen vele clichés gekend. Ieder

cliché haalt een stuk kracht weg. Hoe minder makkelijk

mensen bij de bron kunnen komen, hoe beter manipuleerbaar

en controleerbaar ze zijn. “Want wat als ook de

schoonheid - cliché voor cliché - bevrijd wordt en in al haar

glorie bij ieder van ons gaat schijnen? Dan zijn wij allemaal

een soeverein human being. Zelfredzaam, gelukkig

en vrij. Ik heb een totaal nieuwe wereld voor ogen!” Onderweg

naar de retraite schoonheid wilde Vlada iemand

in die schoonheidsenergie vastleggen. ‘Liever meteen

dan ook een man fotograferen, om weer een cliché weg

te halen dat het om de vrouw moet gaan’, zo luidde haar

redernering. Bij de eerste sessie werd ze al verrast door

wat ze waarnam en met de camera mocht vastleggen.

Vlada: “De beleving en die bijzondere verbinding met het

‘goddelijke’ straalde ervan af. Dus niet alleen dat ik zelf

die veranderingen in mensen waarneem, ik kan ze ook

via beelden terug tonen en op deze manier deze schone

energie de wereld verder insturen en doorgeven.”

Potlood en papier

In de door Vlada opgerichte Doodling Academy wordt meditatief

getekend, ofwel visueel gemediteerd. “Een diepere

connectie met je onderbewuste”, zegt Vlada, “is wat een

‘doedel’ doet.” ‘Doedel’ betekent in het woordenboek (Engels:

doodle): ‘Een vorm van schetsen, een tekening zonder

duidelijk doel, gemaakt door iemand wiens gedachten

ergens anders waren. Het zijn krabbels gemaakt vanuit

het onderbewuste’. “Deels deed ik dit al mijn hele leven.

Vooral als ik echt zin had in tekenen, maar geen zin in het

bedenken van wat. Ik herinner mij één van de dark nights

of the soul, toen ik het even echt niet meer zag zitten.

Tegelijkertijd begreep ik dat ik iets mocht doen, wat ik op

dat moment wél kon. Ik kon een potlood en een papier

pakken. Wat onder het puntje van het potlood ontstond,

verwonderde mij. ‘Zo’, dacht ik bij mijzelf, ‘daar, op de

bodem van het donker zit zo’n schoonheid’.” Het hielp haar

enorm om door een donkere periode te komen. Later ontdekte

ze steeds meer de helende werking van doodling.

The Joy of Life of de Engel

Acryl, 2016, 80x100

Dit schilderij manifesteert de verbinding met de vrouwelijke

energie, met mijn Hogere Zelf. De spetterende ondergrond

van dit schilderij is gecreëerd bij thuiskomst. In het midden

zou ik ook iets met de cirkel doen en dezelfde dag nog liet

iemand mij een ring zien met the flower of life. Behalve

deze synchroniciteit, zag ik deze dagen ook een foto van

een graancirkel, met symbolen die mij getoond werden. De

Engel staat als symbool voor de vreugde van verbinding

met het leven. Je ziet hier ook de Engelen-symbolen en

Light-codes.

Toverstok

Vlada: “Aan het begin van de eerste lockdown stond ik

daar even bij stil, toen ik knus op de bank zat te tekenen.

Wat als dit bij iedereen zo werkt? Vooral de komende

winter zal het waarschijnlijk extra zwaar aanvoelen.

Binnen een paar dagen had ik mijn eerste groep voor de

onlinetraining. En het werkte fantastisch! Toen volgde de

tweede groep. Inmiddels heb ik de hele training doorontwikkeld

voor meer verdieping.” Het is niet alleen een

houvast vinden, maar ook je ware aard ontdekken, leren

om tussen de drukte stilte op te bouwen. Deze methode is

niet alleen gebaseerd op het tekenen, maar benadert ook

andere ingangen en oefeningen, waaronder de ademtraining.”

En waar de alchemie voor staat, mag duidelijk zijn:

je potlood is net een toverstok dat jou meer realiteiten en

dimensies laat bewandelen. Je schoont op wat nodig is en

je ontcijfert wat jou getoond mag worden.”

Je kunt niet iets spiritueel gaan maken, omdat je dit

besluit of wilt. Sta jij zelf in hoge trillingen, optimaal verbonden

met je Hogere Zelf, dan worden deze vibes ook

automatisch doorgegeven, no matter wat je doet. Of je

danst, of je schildert, of je zingt, of je voorleest. Zoals de

zeventienjarige Vlada dichtte: ‘Niets verdwijnt spoorloos,

niet het leven, niet de dood, niet de wissel van de dag.

Alles loopt, net als de rook van het brandende vuur, voor je

ogen voorbij. De donkere buien boven de Aarde raken vol

van de eeuwenoude glorie…’ “Schoonheid zal de wereld

helen”, zo zegt ze nu.

‘Je potlood is net een toverstok

dat jou meer realiteiten en

dimensies laat zien’

Alles over Vlada en haar kunst: WWW.VLADAVIBES.NL • WWW.VLADAVISUALS.NL (kunst)

Paul Rooyackers (auteur) schreef het boek Als ik met jou de Kerst maar haal, waarin je kunt berekenen wie je

partner kan zijn en voor hoelang dat kan duren. Zijn boek is te koop via email: KUNSTWERK2015@GMAIL.COM.

Facebook: Paul Rooyackers of De formule van de liefde.